تبلیغات
بیماری قارچ در درخت بادام و روش جلو گیری و درمان آن

بادام یکی از میوه های هسته دار است که بسیار با ارزش است وخاصیت فراوانی نیز دارد. زادگاه اصلی این درخت کشور عزیزمان ایران است. بیشترین سطح کشت این درخت ارزشمند در استان های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی چهارمحال بختیاری می باشد. اندازه درخت بادام متوسط است و برگ های نیزه ای با حاشیه دندانه […]

بادام یکی از میوه های هسته دار است که بسیار با ارزش است وخاصیت فراوانی نیز دارد. زادگاه اصلی این درخت کشور عزیزمان ایران است. بیشترین سطح کشت این درخت ارزشمند در استان های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی چهارمحال بختیاری می باشد. اندازه درخت بادام متوسط است و برگ های نیزه ای با حاشیه دندانه دار است.  این درخت در فصل بهار به گلدهی میرسدو. کاشت این درخت در شرایط آب و هواییی مدیترانه انجام میگیرد ومناطقی که سالیانه بین 300 تا500 میلی لیتر بارندگی دارند بهترین مکان برای کاشت این درخت است.

این درخت تا حد زیادی از نقاومت بسیار بالایی در برابر بیمارها و آفات برخوردار است اما متاسفاته این درخت نیز همچون سایر درختان به بیماریهای قارچی مبتلا می شود و اگر این بیماری ها کنترل نشوند آسیب فراوانی را نیز به درخت گردو وارد خواهد آورند.

دلایل ابتلای درخت بادام به بیماری های قارچی

بیماری های قارچی از جمله مواردی است که  حتی باعث سیاهی مغز گردو و حیات درخت های بادام را در معرض خطر قرار میدهد این بیماری ها سلامت و طول عمر درخت را تهدید میکنند. عدم رسیدگی مناسب و نگهداری اصولی از جمله دلایلی است که درخت به بیماری های قارچی مبتلا میشود. سلامت درخت برای باغدان از اهمیت  بالایی برخوردار است بنابراین باغداران باید روش های مقابله با بیماری های را برای افزایش سلامت و رشد بهتر درخت خود را ییاد بگیرند. عدم توجه کافی به تغذیه درخت، هرس نکردن به موقع درخت، آبیاری نامناسب، کوددهی نامناسب، خاک نامناسب و زهکشی نکردن خاک از جمله دلایلی است که درخت را در معرض بیماری های قارچی قرار میدهد.

 

ابتلای درخت بادام به بیماری های قارچی

 

انواع بیماری های قارچی بادام

بیماری های قارچی فراوانی حیات درخت بادام را تهدید میکند. که در ادامه به معرفی برخی از این بیماری ها و راه های درمان آن میپردازیم.

انتراکنوز بادام: آنتراکنوز یک بیماری قارچی بوده که حیات درخت های بادام را در معرض خطر قرار میدهد. این نوع از قارچ بر روی برگ های درخت لکه های زرد ایجاد میکند. که از نوک برگ شوع شده و تا وسط برگ ادامه پیدا میکند. با پیشرفت این بیماری بادم ها نیز در معرض خطر قرار می گیرند و باعث ایجاد لکه های گرد بر روی بادام ها میشود. شکئفه های بادام در صورت ابتلای این درخت به بیماری آنتراکنور تغییر رنگ میدهند و  پوسیده میشوند.

در صورتی که این بیماری کنترل نشوند دانه نیز درخت دچار عفونت میشود. یکی از راهکار هایی که برای کنترل این بیماری به کار گرفته میشود این است که شما هرساله بقایای گیاه و میوه های آلوده را از باغ بردارید و محیط باغ خود راتمیز نگه دارید. در مناطقی که باران زیادی میبارد امکان ابتلای این درخت به این بیماری نیز زیاد میشود و از دلایل خشک شدن درخت میباشد

از این رو این بیماری در آب وهوای مرطوب گسترش فراوانی می یابد مخصوصا در درختان همیشه سبز . به محض رویت این قارچ شاخه هایی که دچار این قارچ شده اند را هرس کنید. برای کنترل این بیماری از پودر بردوفیکس نیز میتوانید استفاده کنید.

بیماری های قارچی بادام

بلایت برگی بادام:این بیماری نیز از نوعی قارچ ایجاد میشود این قارچ در طول تابستان و بهار برگ های درخت بادام را در معرض خطر قرار میدهد. این بیماری سبب میشود که برگ های درخت بادام به رنگ قهوه ای در بیایند. این بیماری خوشبختانه خسارت فراوانی را به درخت وارد نمی آورد. اما در صورت اینکه این بیماری کنترل نشود سبب ضعیف شدن درخت و کاهش رشد درخت نیز خواهد شد.

بیماری لکه آجری بادام: یکی از بیماری های قارچی که حیات درخت بادام را تهدید میکند لکه آجری است این بیماری یکی از خسارت زا ترین بیماری هاییی است که درخت گردو میتواند به آن مبتلا شود. این بیماری روی برگ های درخت گردو لکه های زرد رنگ ایجاد میکند. کهبه مرور به رنگ نارنجی و قرمز تغییر شکل میدهند. راه مقابله با این بیماری نیز جمع آوری بقایای گباهان و میوه های آلوده است

پوسیدگی چاقاله بادام: یکی دیگر از بیماری های قارچی درخت بادام پوسیدگی چاقله است این نوع از قارچ میتواند خسارت فراوانی را به درخت وارد آورد. این قارچ در آب و هوای مرطوب شیوع بیشتری دارد. با حذف بقایای میوه ها میتوانید تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید. این بیماری های لکه های برنزه ای بر روی میوه ایجاد میکند و همچنین باعث خشک شدن برگ های اطرف میوه می شوند.

بیماری زنگ بادام: این بیماری توسط نوعی قارچ به وجور می آید. این بیماری نقاط برجسته زرد رنگی را روی برگ درخت ایجاد میکند. این بیماری همچنین می تواند نکات قرمز و قهوه ای رنگ را نیز بر روی برگ درخت بادام ایجاد کند. جمع اوری بقایا تا حد زیادی میتواند این بیماری را کنترل کند. استفاده از قارچ کش مسی نیز میتواند در کنتر این بیماری موثر عمل کند.

بیماری لکه غربالی بادام: یکی از بیماری ها شایع درخت بادام لکه غربالی است این بیماری علائه بر بادام در بسیاری از میوه های دیگر همچون زرد آلو و آلو نیز رویت میشود. این لگه روی برگ، شکوفه و یا حتی روی میوه به وجود می آید. این لکه ها به رنگ برنزی هستند. این لکه های ایجاد شده روی برگ به مرور زمان خشک می شوند و می افتند. لکه های ایجاد شده روی میوه نیز به مرور زمان بیشتر میشوند و به رنگ قهوه ای در می آیند.

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر