تبلیغات
درختان همیشه سبز کم آب در ایران

معرفی درختان همیشه سبز برای ایران درختان همیشه سبز، درختانی هستند که برگ های آنها در طول سال سفید نمی شوند و باقی می مانند. در دنیا بسیاری از دیگر گونه های درختی وجود دارد که در فصل پاییز، برگهایشان خشک می شوند و به خاک می افتند، ولی “درختان همیشه سبز” همیشه برگ های […]

معرفی درختان همیشه سبز برای ایران

درختان همیشه سبز، درختانی هستند که برگ های آنها در طول سال سفید نمی شوند و باقی می مانند. در دنیا بسیاری از دیگر گونه های درختی وجود دارد که در فصل پاییز، برگهایشان خشک می شوند و به خاک می افتند، ولی “درختان همیشه سبز” همیشه برگ های سبز دارند، برای همین به این نام شناخته شده اند.

درختان همیشه سبز برای ایران

ایران منطقه ای با آب و هوای متنوع است. از مناطق خشک و بیابانی تا مناطق سبز و سرسبز. درختان همیشه سبز نقش مهمی در تعادل زیست محیطی این کشور دارند.

سیپرس

یک نوع مهم از درختان همیشه سبز در ایران سیپرس است. برگ های سیپرس در طول سال سبز می ماند و نماد زندگی اوندگیه! سیپرس درخت مقدسی در فرهنگ ایرانی است و اغلب در مزارهای باستانی و باغ های ایران به چشم می خورد.

درخت سیپرس

روشن

روشن یا درخت خرما، درختی همیشه سبز است که در مناطق جنوبی و خشک ایران رشد می کند. میوه ای خوشمزه تولید می کند که خرما نام دارد و برای آنها که در این مناطق زندگی می کنند منبع غذایی مهمی است.

درخت روشن سبز

درخت کاجی صنوبر

یکی از انواع درختان همیشه سبز است که معمولاً در مناطق سرد و یخبندان رویید می‌شود. اگرچه برخی از انواع صنوبر در مناطق گرمسیری و خشک نیز رشد می‌کنند. درخت صنوبر جزء خانواده بزرگی به نام “صنوبریان” است که شامل بیش از 120 گونه مختلف است.

درخت صنوبر با قدی که ممکن است تا 60 متر هم بلند شود، یکی از بزرگترین و بلندترین درختان جهان است. برگ‌های این درخت، که ما آن‌ها را “سوزن” می‌گوییم، بلند و باریک هستند و از رنگ سبز تیره‌ای برخوردارند. این سوزن‌ها معمولاً در طول سال روی درخت باقی می-مانند و این هم دلیل است که درخت صنوبر همیشه سرسبز است.

میوه‌ی درخت صنوبر، که بیشتر ما آن را به نام “کاهو” یا “کاج” می‌شناسیم، در واقع یک میوه خشک است. دانه‌های این میوه‌ها، که ما آن‌ها را “بذر صنوبر” می‌گوییم، می‌توانند خوراکی باشند و طعم خوبی دارند.

درخت صنوبر یکی از مهمترین منابع چوب در جهان است. این درخت‌ها برای تولید چوب، کاغذ و زفت و روغن استفاده می‌شوند. همچنین، برخی از انواع صنوبر برای تزئین باغ‌ها و پارک‌ها کاشته می‌شوند. و بهترین زمان کاشت درخت زمستان و عید است

درحن صنوبر کاج

درخت قاقم و خصوصیات آن

یکی از جالب ترین و مهم ترین انواع درختان است که در مناطق مختلف دنیا رویش می کند. نام علمی آن “Fagus sylvatica” است و از خانواده ی بوکاسی ها و یا “Fagaceae” است. این درخت تا 50 متر ارتفاع پیدا می کنه و برگ های آن معمولا سبز یا قهوه ای هستند.

این درخت در فصل بهار به طور طبیعی شکوفه می دهد و میوه هایش که شبیه به بادام هستند، در فصل پاییز برداشت می شوند. این میوه ها معمولا در تهیه ی غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

از چوب درخت قاقم برای ساخت مبلمان، ساختمان ها و کشتی استفاده می شود. همچنین، برگ های این درخت می تواند برای تهیه چای استفاده شود. درخت قاقم یکی از سریع ترین رشد کننده ها در بین درختان است و در عرض چند سال می تواند به اندازه ی درخت بزرگ رشد کند.

درخت قاقم در بیشتر مناطق جوانه زنی می کند، اما بهترین رشد را در مناطقی با خاک حاوی کمی آهک و پر آبی دارد. این درخت حتی می تواند در مناطق سرد کشورهای شمالی جهان رشد کند. درخت قاقم به آب و هوای سرد نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند.

در پایان بهتر است بدانید که درخت قاقم یکی از سریع ترین رشد کننده ها در بین درختان است و می تواند به سرعت به ارتفاعات بسیار بالا برسد. به همین خاطر این درخت برای کشاورزی تجاری بسیار مفید است و می توان از آن در ساخت مبلمان و خانه های چوبی استفاده کرد.

درخت قاقم

درخت کاج

درختان کاج از خانواده‌ی کاجیان هستند و برگ‌های آن‌ها با هم تفاوت دارند. این درختان اغلب در مناطق سرد و یا خشک می‌رویند و بسیار مقاوم هستند. بعضی از این درختان می‌توانند تا ۱۰۰۰ سال عمر کنند و بلندی‌های بسیار بالایی برسند.

برگ‌های درخت کاج خطی شکل هستند و عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به برگ‌های سایر درختان دارند. آن‌ها پیچیده هستند و به هم متصل شده‌اند و این باعث می‌شود رطوبت در آن‌ها ذخیره شود.

درخت کاج میوه‌ای به نام کنه به همراه دانه‌های کوچک تولید می‌کند که مرغان و سایر حیوانات وحشی آن‌ها را می‌خورند. بعضی از این دانه‌ها بزرگ و خوشمزه هستند و ما می‌توانیم آن‌ها را هم بخوریم!

آنچه که این درختان را ویژه می‌کند، قابلیت آن‌ها برای بقا در شرایط سخت طبیعت است. دیواره‌های سلولی آن‌ها با یک لایه مواد چسبنده پوشانده شده‌اند که آن‌ها را در برابر حملات باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کند.

کاج‌ها به‌طور گسترده در کل جهان برای چوب، کاغذ، پوشش زمینی و برای تزیین مناظر طبیعی استفاده می‌شوند. بوی خوش درخت کاج هم اغلب در محصولاتی مانند شامپوها، صابون‌ها و مواد تمیز کننده استفاده می‌شود.

بخش مهم دیگری از دانستن درباره کاج‌ها این است که این درختان بخش مهمی از اکوسیستم هستند. اما ما باید مراقب باشیم که این درختان را حفظ کنیم، زیرا برخی از گونه‌های کاج در خطر هستند. این همه چیزی بود که باید درباره درخت کاج بدانیم. امیدوارم که این اطلاعات به شما کمک کرده باشد!

 چرا باید درخت همیشه سبز بکاریم ؟

درختان همیشه سبز، نام آنان به خاطر آن است که طی سال، برگ هایشان سبز می ماند و از دست نمی دهند. اگر یک درخت همیشه سبز را در حیاط خانه خود بروید یا در یک پارک یا منطقه عمومی ببینید، در هر فصلی که باشد، برگ های سبز و زنده می‌بینید. ولی چرا باید همیشه از درخت همیشه سبز استفاده کنیم؟

همیشه سبز بودن درختان مزایای زیادی دارد. اولین و مهم ترین مزیت، تامین اکسیژن است. همانطور که می دانیم، درختان با فرایندی به نام فتوسنتز اکسیژن تولید می کنند که برای تنفس ما انسان ها اساسی است. در فصل های سرد سال، وقتی بسیاری از گیاهان و درختان برگ های خود را از دست می‌دهند و فتوسنتز را متوقف می‌کنند، درختان همیشه سبز ادامه می‌دهند تا اکسیژن تولید کنند.

دومین مزیت، حفاظت از خاک است. برگ های درختان همیشه سبز، در طول سال سقوط نمی کنند، بنابراین خاک در زیر آنها در برابر باد و باران محافظت می‌شود و از فرسایش جلوگیری می‌کند.

سومین مزیت، تاثیر زیبایی و روحیه بخشی که این درختان به فضای سبز می‌دهند. در فصول سرد سال، درختان همیشه سبز تنها چیزی هستند که رنگ سبز زندگی را حفظ می‌کنند و به محیط خود زنده بخشی می‌دهند.

پس برای داشتن یک محیط زیست سالم و زیبا، استفاده از درختان همیشه سبز همواره توصیه می‌شود.

 

 

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر