تبلیغات
صفر تا صد کاشت تا برداشت نهال انگور + نکات مهم

انگور یکی از گیاهانی است که گونه های متفاوتی داره و در عین حال از آن استفاده های فراوانی میشود. درخت انگور به شکل بوته ای بر روی زمین به صورت کشیده رشد میکند. عمر درخت انگور به 100 سال نیز میرسد. میوه این گیاه به صورت دایره و گرد ظاهر میشود.میوه درخت انگور به […]

انگور یکی از گیاهانی است که گونه های متفاوتی داره و در عین حال از آن استفاده های فراوانی میشود. درخت انگور به شکل بوته ای بر روی زمین به صورت کشیده رشد میکند. عمر درخت انگور به 100 سال نیز میرسد. میوه این گیاه به صورت دایره و گرد ظاهر میشود.میوه درخت انگور به رنگ های زرد، سبز، سیاه و بنفش است. کاشت درخت و پرورش دادن آن میتواند سود بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد. توجه داشته باشید که در حین کاشت این نهال به موضوعاتی مانند نور مناسب، فاصه کاشت درخت انگور، آب و هوای مناسب، آبیاری به موقع در کیفیت و باردهی درخت انگور تاثیر گذار است.

معرفی درخت انگور

انگور یک درخچه است. که با پیچیدن به خود به راحتی از موانع و دیوار ها عبور مینکد. طور درخت انگور به 10 تا15 متر میرسد. این گیاه گلبرگ های کوچکی دارد. انگور زود رس که  آب هوای مناسب برای این نوع گیاه گرم و معتدل است. این گیاه به آبیاری متوسطی احتیاج دارد. این گیاه ریشه های عمیقی دارد. این گیاه در مقابل خشکی مقاوم است. و در مقابل باد مقاومتی خوبی دارد.

چاله مناسب برای کاشت درخت انگور

چالهمناسب برای کاشت درخت انگور 60 تا 90سانتی متر است. این چاله نسبت به مواردی مانند جنس خاک، نوع درخت و آب و هوای منطقه متفاوت است. در مناطقی که آب و هوایی گرم دارند عمق چاله درخت انگور باید1.2 متر باشد. زیرا در این صورت ریشه ها به آّب بیشتری احتیاج دارند پس باید عمق چاله نیز بیشتر باشد.

آموزش کامل کاشت نهال انگور

عمق مناسب برای کاشت درخت انگور

در مناطقی که جنس خام رسی و سنگین است عمق کاشت درخت انگور باید 90 سانتی متر باید در مناطقی که جنس خاک شنی است عمق درخت انگور نیز باید 6 متر باشد بهتر است و در نهایت در مناطقی که جنس خاک شنی متوسط است بهتر است در عمق 5.2 کاشته شود. و همچنین در مناطقی که جنس خاک شنی است تعداد دفعات آبیاری نیز زیاد باشد چون آّب در این نوع از خاک به سختی نفوذ میکند و زود تبخیر میشود.

فاصله مناسب درختان انگور از یکدیگر

فاصله مناسب برای کاشت درختان آنگور بین 2 تا 3 متر است به دلیل اینکه هوا به راحتی میان درختان انگور جریان داشته باشد. مخصوصا این فاصله در بین انگور  حسینی حتما باید رعایت شود چون بوته آن بسیار بزرگتر میشود نیاز به فاصله خوبی از دیگر درختان دارد .

آبیاری درخت انگور

در ابتدا برای آبیاری هر باغی باید به نکات مختلفی توجه کرد. آّبیاری صحیح و به موقع در افزایش باوری درخت انگور کمک شایانی خ.اهد کرد. این نکات مواردی از قبیل جنس خاک میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی است. استفاده از روش آبیاری قطره روش خوبی برای صرفه جویی در آب است. در مناطقی که جنس خاک سبک است درخت خود را کمتر آبیاری کنید. وتعداد دفعات آبیاری نیز کمتر باشد. اما در مناطقی که جنس خاک سنگین است نیاز به آبیاری زیادی نیز دارد و باید در فواصل زمانی کوتاه تری آبیاری انجام شود.

روش کاشت درخت انگور

درخت انگور در کل به دو روش جنسی و غیر جنسی کاشت میشود از روش های غیر جنسی میتواند به قلمه زنی، خواباندن، پیوند اسکنه ای و تکثیر اشاره کرد. روش جنسی نیز همان روش کاشت دانه و کشت نهال است. فاصله کاشت درخت انگور

بعد از شخم زدن زمین و کود دهی زمین نوبت کاشت نهال میرسد. فاصله مناسب برای کاشت درخت انگور 120 تا150 سانتی متر است.

فصل مناسب برای کاشت درخت انگور

اوایل بهار و اواخر زمستان بهترین زمان برای کاشت نهال انگور است. اما روش قلمه زنی و خواباندن در فصل پاییز انجام میگرد. توجه داشته باشید که نهال شما باید قبل از اتمام فصل زمستان باید 30 سانت متر ارتفاع و 6 برک داشته باشد.

خاک مناسب برای کشت درخت انگور

بهترین خاک برای کشت درخت انگور خاک لومی یا شنی است. برای این که نهال شما رشد خوبی را به همراه داشته باشد توجه داشته باشید که زهکشی خاک از اهمیت فراوانی برخوردار است و زهکشی خوب باعث رشد بهینه درخت انگور خواهد شد.

آب وهوای مناسب برای کشت درخت انگور

درخت انگور در آب وهوای ملایم تابستانی کاشته میشود. این گیاه در برابر سرما نیز مقاوم است و زنده میماند.

آفات مهم درخت انگور

از مهم ترین آفات درخت انگور میتوان به شته مو، زنجرک ها، شپشک، آفات ساقه خوار، کرم خوشه اشاره کرد.

نحوه کودهی درخت انگور

برای درخت انگور از کود دامی پوسیده استاده میشود که مقدار آن بین 15 تا 20 تن برای هر هکتار است درخت انگور برای رشد مناسب به پتاسیم، نیتروژن، منیزیم، بر وروی احتیاج دارد. میزان پتاسیم لازم برای هر هکتار زمین بین 60 تا 140 کیلو گرم است. که میزان لازم برای هر درخت چیزی حدود 100 تا300 گرم پتاسیم است. برای هر درخت 1 تا2 کیلوگرم منیززیم لازم اس. میزان بر نیز 30 گرم برای هر بوته است. میزان روی نیز 100 کیلو گرم است برای هر هکتار زمین. برای کود دهی درخت انگور از روش های متفاوتی استفاده میشود مانند اضافه کردن مستقیم کود به خاک یا اضافه کردن کود به آب مورد استفاده برای آبیاری و در نهایت استفاده از روش چالکود.

هرس کردن درخت انگور

بنابراین استفاده از روش مناسب برای هرس کردن از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید.دو روش برای هرس کردن درخت انگور وجود دارد یکی روش هرس کردن باردهی و دیگری استفاده از روش هرس فرم است. هرس بار دهی به دو روش زمستانی و تابستانی انجام میشود. هرس فرم درخت انگور در سالهای اولی که کاشت صورت پذیرفت انجام میشود. فرم های پاچراغی و کوردون از جمله فرمهایی است که برای هرس کردن درخت انگور استفاده میشود.

 

زمان برداشت میوه درخت انگور

برداشت میوه انگور بستگی به نزاد و منطقع جغرافیایی تاکستان دارد. بهترین زمان برای برداشت درخت انگور اوایل برج اول تابستان میباشد. البته برخی از موارد دیر یا زود نیز دارد چون نژاد های آن بعضی ها سریع تر یا دیر تر میرسند.

 

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر