تبلیغات
گردو و تاثیر آن در سلامتی + تناسب اندام با استفاده از گردو و میزان استفاده

اطلاعات عمومی در باره نهال گردو بدانید اوّل از همه، بذارین یه حرفی بزنم در مورد این خوراکی که توی هر خونه‌ای، چه تو پاییز و زمستون و چه توی مهمونی‌ها و دورهمی‌ها، خودنمایی می‌کنه؛ آره، درست حدس زدین، دارم از در باره گردو حرف می‌زنم. گردو از اون دسته آجیل‌هاییه که نه تنها طعم […]

اطلاعات عمومی در باره نهال گردو بدانید

اوّل از همه، بذارین یه حرفی بزنم در مورد این خوراکی که توی هر خونه‌ای، چه تو پاییز و زمستون و چه توی مهمونی‌ها و دورهمی‌ها، خودنمایی می‌کنه؛ آره، درست حدس زدین، دارم از در باره گردو حرف می‌زنم.

گردو از اون دسته آجیل‌هاییه که نه تنها طعم دلچسبی داره، بلکه پُر از خاصیت هم هست. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم گردو فقط یه چیز تفننیه که تو جشن‌ها و مراسم‌ها سرگرم‌مون کنه، ولی این تنها بخش کوچیکی از داستانه.

حالا، اگه کمی جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم، می‌بینیم گردو یه سری تأثیرات خفن روی بدن ما داره که نباید از قلم بندازیم. مثلاً، گردو حاوی امگا-۳ فراوانه، که برای قلبمون مثل یه محافظ عمل می‌کنه. ولی، نه تنها برای قلب، برای مغز هم عالیه. یعنی اگه می‌خواین حافظه‌تون رو تقویت کنین، باید گردو رو تو لیست خوراکی‌هاتون بذارین.

همینطوری که داریم از خوبی‌های گردو حرف می‌زنیم، بد نیست یادآوری کنم که این دونه‌ی مغذی پُر از آنتی‌اکسیدانه که می‌تونه در برابر بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، و حتی بیماری‌های التهابی مقاومت کنه.

امّا خب، همیشه داستان یه ورق دیگه‌ای هم داره. گردو، با اینکه خیلی چیز خوبیه، ولی باید بدونیم که زیادیش هم می‌تونه برامون دردسرساز بشه. مثلاً، اگه گردو زیاد بخوریم، ممکنه دلمونو به درد بیاریم چون چربی بالایی داره. همینطور، باید مراقب باشیم که اگه به هر دلیلی مشکلات خاصی داریم، مثل آلرژی به آجیل، از خوردنش پرهیز کنیم

 

 

تاثیر گردو بر سلامت بدن

گردو یکی از مغذی‌ترین میوه‌های خشک محسوب می‌شود که با توجه به خواص بی‌شماری که دارد، عنوان ملکه میوه‌های خشک را از آن خود کرده است. این دانه‌های پرچرب و سرشار از انرژی با داشتن اسیدهای چرب امگا-3، به عنوان محافظت‌کننده‌های قدرتمندی برای قلب و عروق شناخته شده‌اند. مصرف منظم گردو می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. این اثر مثبت بخشی به دلیل توانایی امگا-3 در کاهش کلسترول بد (LDL) و فشار خون است.

علاوه بر فواید قلبی-عروقی، گردو به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. این خاصیت آنتی‌اکسیدانی گردو موجب شده است که به عنوان یک عامل پیشگیرانه در برابر بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، برخی انواع سرطان و بیماری‌های دژنراتیو عصبی توجه‌ها را به خود جلب کند. گردو همچنین سرشار از فیبر است که نقش مهمی در هضم سالم و کنترل قند خون ایفا می‌کند. مصرف فیبر به کاهش سرعت جذب قند در دستگاه گوارش کمک کرده و می‌تواند به تنظیم سطوح انسولین و پیشگیری از نوسانات شدید قند خون کمک کند. از دیگر فواید فیبر موجود در گردو می‌توان به کمک به کاهش وزن و جلوگیری از یبوست اشاره کرد.

 

از دیگر موارد مثبت  این محصول بر بدن

وجود مواد معدنی نظیر منیزیم، فسفر و مس در گردو نیز به سلامت استخوان‌ها و حفظ عملکرد عصبی کمک می‌کند. منیزیم به ویژه برای حفظ سلامت عضلانی و عملکرد انزیمی ضروری است، در حالی که فسفر در ساخت و ترمیم سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش دارد.

محتوای ویتامین E و B6 گردو نیز به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو نقش دارد و ویتامین B6 در تولید سروتونین و نوراپی‌نفرین، که به تنظیم خلق و خو کمک می‌کنند، مؤثر است.

این ترکیبات گوناگون و ارزشمند به وضوح نشان می‌دهند که گردو نه تنها به عنوان یک میان‌وعده لذیذ بلکه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، می‌تواند نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سطح سلامتی ایفا کند

تاثیر گردو بر سلامتی بدن

 

 

عوارض زیاده روی در مصرف گردو

هر چیز خوبی واسه بدن، اگه زیاده از حدش بره، ممکنه به ضررمون تموم شه، گردو هم از این قاعده مستثنا نیست. می‌دونیم که گردو پر از چربی‌های خوبه، ولی این چربی‌ها هم کالری دارن. یعنی اگه بی‌رویه گردو بخوریم، بدون اینکه خبر داشته باشیم، کالری اضافی وارد بدنمون می‌کنیم که می‌تونه منجر به اضافه وزن یا چاقی بشه. یه نکته دیگه هم هست، گردو سرشار از امگا-۳ هست، ولی امگا-۳ بیش از حد می‌تونه باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی بشه، مخصوصاً اگه با داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین مصرف بشه. علاوه بر اینا، بعضیا به مواد موجود تو گردو حساسیت دارن که می‌تونه باعث واکنش‌های آلرژیک بشه. این حساسیت‌ها ممکنه از خارش ساده دهان شروع شه و تا واکنش‌های شدیدتر مثل آنافیلاکسی پیش بره.

یه مورد دیگه هم هست، گردو فیبر زیادی داره، که این فیبر واسه هضم خوبه، ولی زیادیش می‌تونه منجر به نفخ، دل‌درد یا اسهال بشه، خصوصاً اگه بدن به این مقدار فیبر عادت نداشته باشه. واسه همینه که می‌گن “همه چیز تو حد اعتدال”، واسه گردو هم همین حرف صادقه. خوردن روزانه یه مشت کوچیک گردو می‌تونه همه اون فوایدی که گفتیم رو برامون داشته باشه بدون اینکه دچار مشکل بشیم

مصرف زیاد گردو چه عوارضی دارد ؟

 

 

گردو چه ویتامین هایی داره و تاثیرش رو بدن چیه

گردو، یه انبار ویتامین به حساب میاد. از ویتامین E گرفته که مثل یه سپر محافظ در برابر آسیب‌های سلولی عمل می‌کنه، تا ویتامین‌های گروه B که هر کدومشون واسه یه فعالیت بدنی خاصی لازم و مهمن.

اول از همه، ویتامین E تو گردو، که به نام توکوفرول هم شناخته می‌شه، یه آنتی‌اکسیدان قویه. این ویتامین نه تنها از پوست و مو در برابر آسیب‌های نور خورشید و آلودگی‌ها محافظت می‌کنه، بلکه به کاهش روند پیری سلول‌ها و پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کنه.

بعدش ویتامین‌های گروه B، که گردو پر از این ویتامین‌هاست. بیاییم یه نگاهی به چند تاشون بندازیم:

  • ویتامین B6 که پیریدوکسین نام داره، در ساخت هورمون‌هایی که توی تنظیم خلق و خو دخیلن مثل سروتونین، نقش ایفا می‌کنه. علاوه بر این، به ساختن ماده‌ای به اسم میلین که اطراف سلول‌های عصبی رو می‌پوشونه و به انتقال پیام‌های عصبی کمک می‌کنه، مربوطه.
  • ویتامین B1 یا تیامین که به تبدیل قند خون به انرژی کمک می‌کنه و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی داره.
  • نیاسین یا ویتامین B3 که به سلامت پوست و سیستم گوارش کمک می‌کنه و خاصیت کاهندگی کلسترول داره.

این ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی موجود در گردو، بدن رو در مقابله با استرس‌های محیطی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد مغزی سلاح می‌کنن

گردو چه ویتامین هایی داره و تاثیرش چیه

 

 

تاثیر گردو در لاغری یا چاقی

گردو، با اینکه خوشمزه و پر انرژیه، ولی کالری زیادی هم داره. واسه همینه که خیلی‌ها می‌ترسن با خوردنش وزن‌شون بره بالا. ولی قضیه فقط به کالری خوردن نیست، چون گردو پر از چربی‌های خوب و فیبره که هر دو به کنترل وزن کمک می‌کنن.چربی‌های اشباع نشده‌ای که تو گردو هستن، به جای اینکه مستقیم برن تو بافت چربی، کاری می‌کنن که احساس سیری بیشتری پیدا کنیم و اینجوری ما کمتر غذا می‌خوریم. پس گردو می‌تونه تو یه برنامه غذایی متعادل برای کاهش وزن هم جای داشته باشه.

فیبر هم که تو گردو زیاده، باعث می‌شه دیرتر گرسنه بشیم و دستگاه گوارشمون وقت بیشتری برای هضم غذا بذاره. این هم می‌تونه به کاهش وزن کمک کنه. ولی همونطور که می‌دونیم، هر چیز خوبی هم باید به اندازه مصرف بشه، پس با اینکه گردو خواص زیادی داره، نباید با چشم بسته به خوردنش ادامه داد.

خلاصه که، گردو می‌تونه تو لاغری کمک کننده باشه، ولی فقط وقتی که همراه با یه رژیم غذایی سالم و ورزش منظم باشه. پس اگه دنبال کم کردن وزن هستی، نترس و گردو رو به جای تنقلات ناسالم، به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم انتخاب کن

تاثیر گردو در تناسب اندام و لاغری یا چاقی

 

 

تاثیر گردو بر کاهش استرس

استرس، این دشمنِ پنهانِ سلامتی که گاهی اوقات بی‌خبر میاد سراغ آدم و همه چیز رو به هم می‌ریزه. خب، اینجا گردو مثل یه قهرمان وارد میشه. بیا ببینیم چطور. گردو پر از مواد مغذیه که می‌تونن به بدن کمک کنن تا با استرس مقابله کنه. امگا-۳ که تو گردو زیاده، توی مطالعات نشون داده که می‌تونه سطح کورتیزول و فشار خون رو که هر دو با استرس ارتباط دارن، پایین بیاره. پس اینجوریه که گردو می‌تونه به آروم کردن اعصاب کمک کنه. یه وعده گردو که بخوری، نه تنها به جسمت کمک کردی، بلکه به ذهنت هم یه پاداش دادی. تصور کن، روز سختی داشتی، همه چی به هم ریخته، اومدی خونه، یه مشت گردو برداشتی و خوردی. باور کن که این کار، به بدنت سیگنال می‌ده که “همه چیز دوباره خوب میشه” و این حس خوبیه، نه؟ حالا، این نکته رو هم یادت نره که استرس کمتر، یعنی خواب بهتر، یعنی سلامتی بیشتر. و وقتی خوابت خوب باشه، روز بعد هم با انرژی بیشتری شروع میشه. پس گردو، علاوه بر اینکه خوشمزه و مقویه، می‌تونه یه درمان طبیعی واسه استرس هم باشه

 

 

تاثیر گردو بر مغز و تیزهوشی

اول که بگویم گدرویی که بصورت اورگانیک به دست آمده خیلی بهتر از شیمی شده هاست و در ادامه بگم خدمتتون  که راجع به استرس حرف زدیم، بریم سراغ یه موضوع دیگه که خیلیا بهش علاقه دارن: مغز و هوش و حافظه. گردو به اینجا هم کار داره. خیلیا میگن شکل گردو شبیه مغزه، و این یه اشاره‌ست به اینکه برای مغز هم خوبه. حالا این حرفا چقدر درسته؟

 

ببین، گردو پر از آنتی اکسیدان و امگا-۳ است. اینا دو تا ماده‌ای هستن که مغز ما خیلی دوستشون داره. امگا-۳ کمک می‌کنه دیواره‌های سلول‌های مغزی سالم بمونن و انتقال پیام‌ها راحت‌تر بشه. آنتی اکسیدان‌ها هم می‌آن و می‌گن “نگران نباش، ما از مغز در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنیم.” پس گردو یه نگهبان درجه یک برای مغزه.

اینجا یه نکته جالب هم هست. مطالعات نشون دادن که کسانی که گردو می‌خورن، توی بازی‌های فکری مثل حل معما و جدول کلمات متقاطع بهتر عمل می‌کنن. یعنی می‌تونه باعث شه که مغز کمی فعال‌تر و زرنگ‌تر بشه یه حرف دیگه هم هست. بچه‌ها که در حال رشدن و یادگیری هستن، خوردن گردو می‌تونه بهشون کمک کنه که مغزشون بهتر کار کنه و یادگیری‌شون بالاتر بره. پس شاید بد نباشه که والدین، توی تنقلات بچه‌هاشون، گردو رو هم بگنجونن

 

 

کاربرد گردو در آشپزی و خوشمزه سازی غذاها

حالا که از خواص گردو گفتیم و یه سری به مغز هم زدیم، بذارین بریم سراغ یه بخش دیگه که همه عاشقشیم: غذا. آشپزی با گردو، این میوه‌ی خوشمزه و پر خاصیت، می‌تونه طعم و مزه‌ی غذاها رو به یه سطح دیگه‌ای ببره

اول از همه، گردو توی شیرینی‌جات فوق‌العاده‌ست. کیک گردویی، کوکی گردویی، شیرینی‌های خونگی که توشون پر از تکه‌های گردو هست، همه و همه خوراک روزهای سرد و دلچسب هستن. نه تنها مزه‌شون عالیه، بلکه با خوردنشون، اون همه خاصیتی که گردو داره رو هم به بدنمون می‌رسونیم.

ولی تو آشپزی معمولی هم جای داره ها. مثلاً یه مشت گردو خرد شده روی سالادتون بریزید، وای که چه جلوه‌ای می‌کنه. یا می‌تونید توی پلوها و خورشت‌ها ازش استفاده کنید. تصور کن پلو با گردو و زرشک، یا خورش فسنجون که بدون گردو معنا نداره.یه نکته دیگه هم اینه که گردو می‌تونه یه جایگزین سالم برای چربی‌های ناسالم باشه. مثلاً توی سس‌ها و دیپ‌ها، به جای خامه و مایونز، می‌تونید از گردو استفاده کنید. اینجوری هم مزه‌شون خوب می‌شه، هم بدنتون یه چربی سالمتری دریافت می‌کنه.خلاصه که گردو می‌تونه یه چاشنی جادویی توی آشپزی‌هاتون باشه. نه تنها غذاها رو خوشمزه می‌کنه، بلکه به سلامتی‌تون هم کمک می‌کنه. حالا بریم سراغ بخش بعدی که قراره درباره‌ی این حرف بزنیم که گردو چطور می‌تونه به سلامت قلب و عروق کمک کنه.

گردو در چه غذا هایی استفاده میشود

 

 

گردو و حفاظت از قلب و عروق

بعد از اینکه سری به آشپزخونه زدیم و دیدیم گردو چه‌طوری می‌تونه غذاها رو لذیذتر کنه، حالا وقتشه در مورد یکی دیگه از برکات این مغز پرخاصیت حرف بزنیم: سلامت قلب و عروق بچه که بودیم، می‌گفتن “گردو خوردن، دل رو شاد و قلب رو جوون می‌کنه” حالا ما هم بزرگ و عاقل شدیم و می‌بینیم که این حرف‌ها همش که نه، ولی بخش زیادیش راست بوده تحقیقات نشون داده گردو می‌تونه تاثیر خوبی روی سلامت قلب و عروق داشته باشه  این مغز پر از امگا-۳ است، یک نوع چربی خوب که می‌تونه به کاهش التهاب کمک کنه و از دیواره‌های عروق محافظت کنه

یه نکته‌ی مهم دیگه اینه که گردو پر از آنتی‌اکسیدانه. این مواد می‌تونن با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنن و جلوی آسیب به سلول‌ها رو بگیرن. پس اگه قلب سالمی می‌خواهید، گردو باید جزو میان‌ وعده‌هاتون باشه. البته گردو فقط مواد مغذی نداره که به قلب کمک کنه، بلکه فیبر هم داره که می‌تونه کلسترول بد خون رو پایین بیاره. پایین اومدن کلسترول بد خون، یعنی کمتر شدن خطر بیماری‌های قلبی. ولی باید بدونید که گردو چربی و کالری زیادی هم داره. پس نباید زیاده‌روی کرد. یه مشت گردو در روز، مثل دونه‌هایی که توی کف دست‌تون جا می‌شه، برای بدن کافیه. حالا که دیدیم گردو چه کمکی به قلبمون می‌کنه، بیایم بریم سراغ موضوع دیگه‌ای که خیلی‌ها در موردش سوال می‌پرسن: “گردو و کنترل وزن

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر